roaccutan

Hej läsare!

Mitt förra inlägg blev omåtligt populärt, för att inte säga jävla omtyckt, nu älskar alla mig tack vare bloggen Det kännes jätte bra! verkligen!  verkligen!Nä nu är det slut på skrytandet tycker jag....

 

I alla fall i förrigår var jag hos hudläkaren det var minsann en annorlunda upplevelse. Jag var där för att få bot på min vackra akne! Jo det var såhär det första hon sa var typ: "du ska få ett läkemedel som kallas roaccutan". Jaja tänkte jag det låter ju bra, men sen fortsätter hon: "alltså för det första vill jag säga att du inte ska bry dig om vad aftonbladet och andra kvällstdningar skriver om läkemedlet, de skriver att massor har tagit självmord osv". Ja okej tänkte jag, det låter ju underbart. Hon fortsätter: "men det kommer inte hända dig du behöver inte vara orolig, ja och om du läser bipackssedel så bry dig inte om allt som står där för läkemedelsbolgen måste ju gardera sig".

 

Jaja okej tänkte jag men tabletterna kommer säkert hjälpa så hon skrev ut en packe. Jag for hem, såklart kände jag mig tvungen att läsa bipacksedeln  eftersom det lät ja nästan fruktansvärt. Men bicpassedeln var inte mycket bättre...

 

Såhär lät det bland annat: 

 

"... i sällsynta fall har patienten skadat sig själv eller haft självmordstankar: Några har försökt ta sig eget liv och några har tagit sitt eget liv (självmord)."

 

Så stod exakt, ordagrant.

Det fortsätter: 

 

"...självmordsbeteende eller avsaknad av kontakt med verkligheten, t.ex att man hör röster eller ser saker som inte finns där."

 

 

Det var allt för idag, nästa gång blir det ett inlägg om klassen!

 

//Anton

 

PS. tycker förresten att emma bör skriva nästa inlägg. 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Roaccutan (isotretinoin) resulterade i hjärnskador hos samtliga försökspersoner



länk till bild från studie, hjärnscanning

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content-nw/full/162/5/983/F3



länk till studie

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/162/5/983





2009-06-07 @ 11:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0